Vanliga Frågor

Lägerbarn

Lägret börjar med upprop på Idrottsslätten kl 11.00 18/6 2017, vi vinkar hejdå till alla föräldrar ungefär kl 11.45. Var gärna i god tid innan kl 11 då parkeringen kan bli full och det är mycket folk på plats.
Lägret 2016 slutar lördagen den 1 juli kl 14.00.
Avslutningen påbörjas med promovering och kanoträddning kl 11.30 vid badbryggorna. Därefter äter barnen lunch. Kl 13.30 ställer alla upp vid flaggstången på Mogårdsslätten för en kort avslutning med sång och flagghalning, klart ca 14.00.
Vi har speciella dagar och tider då vi gärna vill att föräldrar besöker barnen. Det är när vi firar midsommar, på midsommardagen och under friidrottstävlingarna och lägerbålen. Se Program 2017.
Under lägret hålls tre lägerbål med inslag av t.ex. sång och dans, tisdag första veckan kl 20.00 vid Ölljungen, midsommardagen kl 19.30 vid Sportstugan och fredag andra veckan kl 20.00 vid Sportstugan. Föräldrar och anhöriga är välkomna i samband med lägerbålen.
Ett exempel på dagsschema hittar du här.
Det är viktigt att tänka på att barnen är ute och leker och idrottar i alla väderlekar.
Sängkläder: underlakan, täcke, påslakan, kudde, örngott.
Kläder: t-shirts, linnen, långärmade tröjor, hoodies, shorts, långbyxor, underkläder för två veckor, pyjamas, idrottsskor, sandaler/foppatofflor/flip-flops.
Regnställ: jacka, byxor, stövlar.
Badkläder och två handdukar.
Kläder till midsommarfirande: blå shorts, vit t-shirt, vita strumpor. Deltagare i orkestern bär vita shorts.
Kläder till midsommarfest: på kvällen är det midsommarfest med disco för barnen och vissa barn vill ha annat än idrottskläder på sig då.
Toalettartiklar: tandborste, tandkräm, schampo, tvål, solskyddskräm, myggmedel (ej i sprayform pga. allergiker) och mediciner för dem som behöver det.
Hänglås med minst två nycklar, alternativt kodlås, till att låsa lådan med deras kläder och värdesaker.
Vi har en lägerkiosk som är öppen de flesta kvällar efter kvällsmaten. Barnen kan ha med sig kontanter för att handla i kiosken. Rekommenderad summa högst 200 kr.
Av erfarenhet vet vi att det är dålig täckning för telefoni och internet på Mörtsjöåsen, det är även svårt att förvara på ett säkert sätt. Därför rekommenderar vi i första hand att sådana värdesaker inte medtages.
Övrigt som kan vara bra att ha med är vattenflaska, keps, solglasögon, tygpåse/liten ryggsäck.
För din, barnets och vår skull rekommenderar vi att du skriver namn och exempelvis mobilnummer i ditt barns utrustning.
Lägret är för barn födda år 2003-2008. I mån av plats välkomnar vi även barn som är ett år äldre och varit på lägret tidigare.
Lägeravgiften 2017 är 3000 kr/barn. I priset ingår mat, logi, en lägertshirt, medlemskap i Skol IF Mörtsjöåsen, olycksfallsförsäkring, ett simmärke och ett idrottsmärke. En del av pengarna går också till att utveckla lägret och anläggningen enligt de önskemål som framkom i vår Barnkonsekvensanalys.
Efter ni fått besked om antagning betalas lägeravgiften in till bankgiro 280-5711. Avgiften ska vara betald senast den 27 maj.
Barn som blir sjuka eller får hemlängtan kan behöva åka hem. Detta kan lösas genom att man åker hem vissa dagar och återkommer eller så väljer barnet tillsammans med föräldrar och ledare att de avslutar lägervistelsen. Barn som åker hem innan midsommarafton får en halv lägeravgift återbetalad. Barn som åker hem fr.o.m. midsommarafton får betala full lägeravgift.
I samband med ansökan kommer du att få ett bekräftelsemail till den mailadress du angett i ansökan, kolla skräpposten om du inte fått det inom en timme, mailet har ämnet ”Ansökan till Mörtsjölägret”. Efter sista anmälningsdagen 15 april kommer vi att se över ansökningarna. Ni får sedan besked via mail om antagningen i vecka 18. De som inte får plats direkt får möjlighet att stå på reservlista.
Anhöriga är välkomna att följa med upp till förläggningen där barnen bor i samband med ankomsten första dagen. Vi ledare hjälper barnen till rätta på logementen och ni kan vänta på grusplanen utanför matsalen. När vi ställt upp för lunch meddelar lägerledningen att vi tar över ansvaret för barnen och då kan ni åka hemåt igen.
Anhöriga är välkomna på förmiddagen den sista dagen. Omkring 11.30 promoveras de barn som tagit magistermärken vid simbryggorna. Därefter äter barn och ledare middag innan avslutningen tar vid. Vi har ingen möjlighet att erbjuda mat under dagen.
Det finns fästingar på Mörtsjölägret. Vi försöker dock att bära långbyxor när vi orienterar i skogen och vi uppmanar barnen att kolla efter fästingar på kroppen och ledarna kan hjälpa till att ta bort fästingen. För övrig information om fästingar länk till 1177.
Vi kan ta hänsyn till allergier och hjälpa barnen vid behov. Dock har vi ingen person som kan ansvara för mer avancerad medicinering eller sjukvård. Fyll i barnets allergier, specialkost och behov av mediciner i samband med ansökan och prata också med barnets ledare i samband med starten av lägret.
Skol IF Mörtsjöåsen hoppas lägret ger alla deltagare ett minne för livet. Våra mål är att lägret ska erbjuda en, bred, socialt utvecklande fritidsverksamhet för barn från varierande sociala miljöer.
Vi hoppas lägret ger barnen tillfälle att uppleva en härlig gemenskap och lära sig att fungera i nära samliv med varandra under demokratiska former och att det ger dem upplevelser och erfarenheter som leder till att de får fritidsintressen och kamrater som de kan behålla och ha glädje av hela livet.
Vi erbjuder en möjlighet att pröva på en stor mängd friluftsaktiviteter, idrottsgrenar och kulturaktiviteter under dagar som är fulla av aktiviteter från morgon till kväll. Vi vill också väcka barnens intresse för nature genom att de skall få goda tillfällen och mycket hjälp av ledarna med att lära känna naturen med dess rika växt och djurliv i Blekinges inland.
Det visar vad vi menar med mål som samverkan under demokratiska former. Barnen får inflytande i frågor som berör dem. Ett exempel är den Barnkonsekvensanalyssom vi gjorde sommaren 2015. Vi gör vad vi kan för att tillmötesgå barnens intressen och försöker beakta barnens bästa i de beslut som fattas.
Självklart, alla barn och nya ledare blir automatiskt medlemmar i föreningen. Övriga betalar årsavgift eller löser livstidsmedlemskap. Mer infomration om betalning och aktuellt pris hittar du här.
Under dagarna är alla lägerbarn tillsammans i lag med jämnåriga kompisar. Tjejer och killar sover var för sig och har olika toalett och duschutrymmen.
Alla som vill kan följa lägret på Facebook och Instagram, @mortsjolagret.

Ledare

Anmälan till att vara ledare gör man på Mörtsjölägrets hemsida. Anmälan öppnar 15 februari. Sista dag för anmälan är 15 april.
Ledare på Mörtsjölägret kan man bli från det år man fyller 16. Vi behöver ledare i alla åldrar och vi har ledare idag som är mellan 16 och 75+ år.
Det finns många sätt att engagera sig i föreningen utanför lägret, vi anordnar två arbetshelger, en på våren (början av maj) och en på hösten (början av oktober), då vi välkomnar föreningens medlemmar att komma till Mörtan och hjälpa till med en eller ett par specifika uppgifter, till exempel måla eller renovera något.
Föreningen drivs av en styrelse, är du intresserad av att engagera dig i den eller undrar vad den gör läs nedan. Föreningen håller årsmöte i mars, i samband med det har vi också en planeringsdag då vi välkomnar våra ledare att vara med och planera inför sommarens läger.
Lägret drivs av en lägerledning och en lägerchef, är du intresserad av att engagera dig i lägerledningen så är du välkommen att höra av dig till: mortsjolagret@gmail.com
Inför och under lägret hålls ett antal utbildningar, inför lägret är det i samband med arbetshelgen i maj. Ledarna ska också gå scoutförbundets utbildning Trygga Möten. Sedan våren 2017 tar scouterna ut en avgift för Trygga Möten, när alla ledare är anmälda kommer föreningen betala denna avgift och sedan skicka ut information till berörda ledare om hur man genomför kursen.
För ledare med barn på lägret kan det vara bra att veta att vi beslutat att det även för ledarbarn kommer tas en avgift för att täcka matkostnaden under lägret, kostnaden ligger på 500 kr för två veckors läger. För ledare som är på lägret på deltid betalar man även full avgift för de dagar då man själv inte är på lägret då ens barn är där.
Bakgrund till beslutet är en mix av att föreningen har dålig ekonomi och att det just nu är väldigt många ledarbarn som vill komma till lägret och styrelsen har därför bedömt att det är rimligt att ledarbarnen täcker sin matkostnad. Exempelvis är att vi lägret 2016 hade 29 ledarbarn i lag och 20 småttingar i lag 9. Vi har beslutat oss för 500 kr för att täcka matkostnaden som 2016 låg på 719 kr/person i genomsnitt.
Räkne-exempel:
När ledaren inte är på lägret alla dagar räknar vi med betalning för de dagar som är riktiga lägerdagar, dvs då lägerbarnen är där, söndag-lördag, 14 dagar.
Stina har två barn, Anna 4 år och Lisa 13 år.
Exempel 1, Stina och barnen är på lägret alla 14 dagarna:
Lägeravgift 500 kr/barn = 1000 kr
Medlemsavgift för Stina, Anna och Lisa: 200 kr
Totalt: 1200 kr
Exempel 2, Stina är på lägret första 7 dagarna, därefter åker hon och Anna hem, Lisa stannar tills lägret är slut:
Lägeravgift 250 kr/barn = 500 kr
Full avgift för Lisa de dagar då Stina inte är på lägret = 1500 kr
Medlemsavgift för Stina och Anna: 150 kr
Totalt: 2150 kr
Där det inte delas rakt av dela med 14 dagar så blir det:
Ledarbarnsavgift 500/14 = 36 kr/dag
Lägerbarnsavgift (full avgift) = 214 kr/dag
Vi inser att det kan bli svårt att beräkna för vissa familjer, vårt mål är att det ska bli så bra och så rättvist som möjligt för så många som möjligt.
Ledarbarn som är 15 år och vars förälder är ledare på lägret får välja om de vill vara ledare eller lägerbarn. Väljer det att vara ledare är deras föräldrar ansvariga för att de sköter sina uppgifter. Vi har inte möjlighet att ta emot 15 åriga ledare som inte har sina föräldrar på lägret.